home   a kosár üres
Bejelentkezés   |   Jelszóemlékeztető   |   Regisztráció
  Főoldal     Vásárlás     E-könyvek     Rólunk

A fent tárgyalt szellemi irányzatok mind jelen voltak abban az amerikai kontextusban, melyet Ernest Sandeen „millenniumtól megrészegült” környezetnek ír le. (Roots of Fundamentalism, 42. o.) A francia forradalom szertelensége és az olyan „idők jelei”, mint a lisszaboni földrengés, példátlan érdeklődést váltottak ki a végidő és a millennium kezdete iránt a Bibliát tanulmányozók körében.
A végidő iránti érdeklődéssel együtt Észak-Amerikán végigsöpört egy megújulási mozgalom is, amely az 1790-es évektől egészen az 1840-es évek kezdetéig tartott. A második nagy ébredésként ismertté vált mozgalmat társadalmi és személyes reformok kísértek azzal a céllal, hogy a millennium kezdete érdekében tökéletessé tegyék a társadalmat és az egyént egyaránt. Ezért állíthatta 1835-ben Charles Finney, korának legnagyobb evangélistája, hogy „amennyiben az egyház elvégzi kötelességét, a millennium három éven belül elérkezhet ez országba”. (Lectures on Revivals, 282. o.)
Ebben a várakozással teli szellemi légkörben kezdte meg igehirdetéseit az 1830-as években a laikus baptista, William Miller. Viszont ő egy ponton egészen másképp értelmezte a millenniumot, mint kortársai. Úgy hitte, hogy Jézus a Jelenések 20. fejezetében leírt millennium kezdetén jön el, holott szinte minden kortársa szerint az advent csak az ezer év végén érkezik el. Miller tehát premillenniumi és nem posztmillenniumi hívő volt. Hite, mely szerint Jézus néhány röpke év alatt eljön, különös nyomatékot adott igehirdetéseinek.

Keresőszó:


Keresés helye:


REK
Hogyan jelent meg az élet a Földön?


1000 Ft
Doug Batchelor